Dat je met een grote diversiteit aan emoties te maken krijgt in je dagelijkse leven is meer dan normaal. Het kan dan ook heel prettig zijn wanneer deze gevoelens, positief of negatief, ergens een uitlaat klep hebben. Wanneer je echter in een professionele omgeving bent, is het vaak niet gepast of gewenst om aan bepaalde emoties toe te geven. Zeker wanneer je in jouw werk te maken krijgt met direct contact met klanten. Onze loopbaanadviseur in Haarlem kan je leren hoe je met emoties op de werkvloer om moet gaan.

Emotionele arbeid
Emotionele arbeid komt het meeste voor in de dienstverlenende sector. De reden hiervoor kan gevonden worden in het intensieve contact dat deze werknemers hebben met klanten. Hierbij kan dus gedacht worden aan verplegers, stewardessen of bijvoorbeeld mediators. Voor sommige beroepen is het handig dat emoties niet geuit worden en dat men neutraal blijft, terwijl het voor andere beroepen de bedoeling is dat men altijd vriendelijkheid en vrolijkheid uit. Wanneer dit het geval is, komt het vaak voor dat je niet de voorgeschreven emotie voelt. Jouw werkelijke emoties moeten dan onderdrukt worden. Hoewel dit goed lijkt te werken op het eerste gezicht, heeft het ook zeker nadelen op langere termijn.

Lange termijn effecten
Volgens onderzoek naar emotionele arbeid, zou het te lang niet uiten van de emoties die men werkelijk voelt zorgen voor stressgevoelens. Deze stress kan vervolgens weer negatieve gevolgen hebben voor psychische en fysieke gesteldheid. Het zou zelfs zo erg kunnen zijn dat dit zorgt voor emotionele uitputting op het werk, wat ook wel beter bekend is als een symptoom van een burnout. De vraag die hier echter bij komt kijken is: hoe zorg je ervoor dat je dan niet emotioneel uitgeput raakt?

Hoe ga je ermee om?
De belangrijkste stap om gezondheidsrisico’s te voorkomen is erkennen dat je emoties hebt. In plaats van emoties als eerste reactie meteen wegdrukken, is het belangrijk hier meer bewust van te zijn. Deze bewustwording zorgt voor een gevoel van controle. Jij kan nu zelf bepalen hoe en wanneer je deze emoties wilt uiten. Het beste in een werksituatie is om dat te doen achter de schermen. Wanneer je dit een beetje gek vind, kan je hier met je baas of leidinggevende over praten. Het is namelijk heel normaal dat mensen op een gegeven moment hun (emotionele) grens bereikt hebben. Om dan even 5 minuutjes tot rust te komen of even met een collega er over te praten kan enorm helpen. Zo kan jij weer met een oprechte glimlach aan het werk en heb je veel minder kans op gezondheidsproblemen.

Wil jij nog meer tips om beter om te kunnen gaan met jouw emoties op het werk? Of heb je een andere werkgerelateerde vraag? Dan kan de loopbaanadviseur in Haarlem jou helpen.

» Kijk direct in de agenda voor een gratis oriëntatiegesprek

MENU